Списак уџбеника за школску 2017/2018.годину.

Четврти степен

Гимназија прва година               Eлектротехничар електронике прва година

Гимназија друга година              Електротехничар електронике друга година

Гимназија трећа година                                                                                                    Економски техничар трећа година

Гимназија четврта година                                                                                                Економски техничар четврта година

 

Трећи степен

Конобар прва година              Кувар прва година

Конобар друга година             Кувар друга година

Конобар трећа година            Кувар трећа година

 

Индустријски механичар прва година                 Бравар-заваривач прва година

Аутомеханичар друга година                                Механичар грејне и расхладне технике друга година

Аутомеханичар трећа година                                Механичар грејне и расхладне технике трећа година

Aнтологија српске књижевности

Први разред

УВOД У ПРОУЧАВАЊЕ КЊИЖЕВНОСТИ

pdfДанило Киш: Рани јади – роман

pdfСофокле: Антигона

КЊИЖЕВНОСТ СТАРОГ ВЕКА

pdfЕп о Гилгамешу

pdfХомер – Илијада (одломак – VI певање)

Библија – из Старог завета – Легенда о потопу; из Новог завета – Беседа на Гори; Страдање и васкрсење Христово (Јеванђеље по Матеју)

СРЕДЊОВЕКОВНА КЊИЖЕВНОСТ

Св. Сава: Житије Св. Симеона (одломак) – Болест и смрт Св. Симеона

Теодосије: Житије Св. Саве (одломак)

ХУМАНИЗАМ И РЕНЕСАНСА

Ф. Петрарка: Канцонијер (избор сонета)

pdfВ. Шекспир: Ромео и Јулија

Сервантес: Дон Кихот (одломак)

М. Држић: Новела од Станца, Дундо Мароје (одломци)

БАРОК И КЛАСИЦИЗАМ

И. Гундулић: Осман (одломци из I и VIII певања)

pdfМолијер: Тврдица

ЛЕКТИРА

Данте Алигијери: Божанствена комедија (одломак из Пакла, певање V –
Паоло и Франческа)

Ђовани Бокачо: Декамерон (Федериго и дона Ђована, дан пети, прича
девета)

Избор из поезије савремених песника према избору ученика и наставника
(Д. Радовић, М. Антић, Љ. Симовић и др.)

Други разред

ПРОСВЕТИТЕЉСТВО

Доситеј Обрадовић: Живот и прикљученија (I део)

Microsoft-word-logoЈован Стерија Поповић-„Тврдица“

РОМАНТИЗАМ

Џорџ Гордон Бајрон: Чајлд Харолд (одломак)

Александар Сергејевич Пушкин: Цигани,

pdfАлександар Сергејевич Пушкин-„Евгеније Оњегин

Microsoft-word-logoПетар Петровић Његош’“Горски Вијенац“

Јован Јовановић Змај: Ђулићи, Ђулићи увеоци

Иван Мажуранић: Смрт Смаил-аге Ченгића

РЕАЛИЗАМ

Оноре де Балзак: Чича Горио

Николај Васиљевич Гогољ: Ревизор

Јаков Игњатовић: Вечити младожења

Милован Глишић: Глава шећерa

Microsoft-word-logoСтеван Сремац-„Зона Замфирова“

Microsoft-word-logoБранислав Нушић-„Народни Посланик“

Симо Матавуљ: Бакоња фра-Брне (одломак, избор)

Иво Андрић: Пут Алије Ђерзелеза,

Мост на Жепи

ЛЕКТИРА

Лав Николајевич Толстој: Ана Карењина

Драгослав Михаиловић: Кад су цветале тикве

Трећи разред

МОДЕРНА

pdfАнтон Павлович Чехов’“Ујка Вања“

Богдан Поповић: Антологија новије српске лирике (Предговор)

Microsoft-word-logoБораСтанковић-„Коштана“

Microsoft-word-logoБора Станковић-„Нечиста Крв“

Петар Кочић: Јазавац пред судом

Иван Цанкар: Краљ Бетајнове

МЕЂУРАТНА И РАТНА КЊИЖЕВНОСТ

Владимир Мајаковски: Облак у панталонама

Милутин Бојић: Плава гробница

Милош Црњански: Сеобе I део

Иво Андрић: Ех роntо

Вељко Петровић: Салашар

pdfРастко Петровић-„Људи Говоре“

Исидора Секулић: Госпа Нола

Мирослав Крлежа: Господа Глембајеви

ЛЕКТИРА

Франц Кафка: Процес

Ернест Хемингвеј: Старац и море

pdfИво Андрић-„На Дрини Ћуприја“

Михаил А. Шолохов: Тихи Дон (избор)

Четврти разред

Десанка Максимовић: Тражим помиловање (избор)

Васко Попа: Кора

Бранко Миљковић: Ватра и ништа (избор)

Бранко Ћопић: Башта сљезове боје

Владан Десница: Прољећа Ивана Галеба

Самјуел Бекет: Чекајући Годоа

САВРЕМЕНА КЊИЖЕВНОСТ

pdfАлбер Ками – Странац

Иво Андрић: Проклета авлија

pdfМеша Селимовић: Дервиш и смрт

Михајло Лалић: Лелејска гора

Добрица Ћосић: Корени

Антоније Исаковић: Кроз грање, небо

Александар Тишма: Употреба човека

Данило Киш: Енциклопедија мртвих

Душан Ковачевић: Балкански шпијун

ЛЕКТИРА

Виљем Шекспир: Хамлет

Волфганг Гете: Фауст

Фјодор М. Достојевски: Злочин и казна

Михаил Булгаков: Мајстор и Маргарита

Милорад Павић: Хазарски речник

pdfФ.М.Достојевски-„Браћа Карамазови“

Матурски рад је стручни рад који ученик четворогодишњег средњег образовања израђdiplomaује на изабрану тему уз помоћ наставника – ментора. Уколико ученик завршава трогодишње образовање он израђује завршни рад. Сваки ученик има свог ментора који га води и усмерава кроз израду рада. Ментор га упућује на изворе информација било да су то књиге, стручни часописи, каталози, збирке прописа, препоруке, енциклопедије или др. Поред штампаних издања ученици могу користити и садржаје са интернета. Тачност ових података треба узимати са резервом и уколико је могуће обавезно их проверити. Након прикупљања материјала који ће се користити за израду матурског рада ученик приступа проучавању материјала, прављењу белешки, разради теза, структуирању свог рада, писању и техничкој обради. Наравно, све се ово одвија уз сталне консултације са ментором.

Матурски рад треба да представља складну, јасну, логичку и добро структуирану целину. Мисли треба пажљиво упаковати у реченице, а реченице у пасусе. Пасусе нагласити увлачењем првог реда или додавањем празног простора изнад и испод. Свака реченица у пасусу као и сваки пасус мора се односити на образлагање теме матурског рада. Рад треба писати језиком примереним научноистраживачком раду, односно треба избегавати есејни стил. Није пожељна употреба архаизама, локализама, сленга и сл. Посебну пажњу треба обратити на правопис, интерпункцију и грешке у куцању.

Овде можете преузети: Упутство за матурски рад , Шаблон за матурски рад. и Шаблон за завршни рад.

Уколико вам је потребна помоћ приликом навођења литературе погледајте Како се пише литература?

Ова упутства су намењена свим ученицима завршног разреда, без обзира на предмет из којег су одабрали тему свог матурског рада, али и свима осталима за израду семинарских и других писаних радова.

НАПОМЕНА: Матурске радове куцати обавезно ћирилицом. Уколико користите неку страну (енглески, латински и слично) или неке називе на страним језицима написати их у оригиналу (латиницом), све остало треба да буде на ћирилици.

Најчешће грешке приликом израде реферата, матурских и семинарских радова

Без обзира да ли је реч о изради реферата, семинарских или матурских радова, учениц понављају углавном исте грешке.

Па ипак грешака је јако много и увек се понављају исти пропусти. Приликом прегледања радова оцењујe се и садржај, начин на који је рад написан, али и техничко уређење рада. Након сваке наведене грешке, следи кратко објашњење и упутство за њено “избегавање”.

1. Наслов рада је погрешан, тј. није дословно наведена тема рада.

Теме матурских радова одобрава наставничко веће, а теме реферата предметни наставник. Називи тема се не могу накнадно мењати.

2. Потпуно промашена тема рада или написан рад на неку другу тему, а не на ону која је додељена ученику.

Садржај рада мора да одговара теми. Није дозвољено самоиницијативно мењање теме.

3. Рад не садржи уводни део или рад садржи уводни део али овај део није добро написан.

Уводни део рада је један од обавезних делова.

Увод је први стручни део рада. Обухвата једну до две стране текста. Има за циљ да побуди интересовање читаоца и да га прелиминарно упозна са тематиком која се обрађује у раду. Објашњава организацију рада, шта које поглавље обухвата, зашто је рад тако конципиран и др. Може да садржи и разлоге зашто се ученик определио за конкретну тему и свој став о теми.

4. Рад је у потпуности преузет са интернета, често са само једне интернет стране, прекопиран и без иједне измене. Често су такви радови на ијекавици или на хрватском језику, који ученицима није матерњи.

Ученици треба да напишу свој рад на одређену тему. Прво прикупљају потребан материјал и литературу. Након прикупљања материјала који ће се користити за израду матурског рада ученик приступа проучавању материјала, прављењу белешки, разради теза, структуирању свог рада, писању и техничкој обради. Рад је потребно писати својим речима, на матерњем језику, на основу више различитих извора. Као изворе информација ученици могу користити штампана издања (књиге, стручни часописи, каталози, збирке прописа, препоруке, енциклопедије или др), али и садржаје са интернета.

Приликом преузимања садржаја са интернета посебно треба водити рачуна о веродостојности информација, прилагођавању текста раду (уклапање реченица у текст, уклањање хипервеза из копираног текста, различита форматирања текста итд)

Пре него што искористе одређене информације у раду ученици треба да провере њихову тачност.

5. У раду није наведена коришћена литература (и извори), или није правилно написана или је наведен само један извор, врло често само једна интернет страница, често википедија.

Литература је обавезан део сваког озбиљног рада. Постоје одређена правила на који начин се наводе коришћени извори и литература. Већ је било речи о томе Како се пише литература?. У претходном делу је већ делимично објашњено да је неопходно користити различите изворе, проучавати их и на основу тога написати рад. Понекад је цео садржај написан на основу извора који уопште није наведен у литератури. Због начина на који се уноси садржај на википедији, није добро да то буде једини извор информација. Један од циљева навођења литературе јесте могућност да читалац провери информације наведене у раду. Због тога заиста нема смисла у списку литературе написати:

– “internet” или

– “www.google.com” или

– резултат претраге као нпр.“http://www.google.rs/webhp?source=search_app#hl=sr&sclient=psy-ab&q=maturski&oq=maturski&gs_l=hp.3..0l4.16298.17273.2.17874.7.7.0.0.0.1.131.870.0j7.7.0…0.0…1c.1.9.psy-ab.So5iKQ2jTWY&pbx=1&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.45512109,d.Yms&fp=42466acbe5224d06&biw=1280&bih=685

6. Рад уопште не садржи закључак, или закључак није добро написан (само копиран део рада у закључак, набројано неколико теза без конкретног мишљења и закључка и слично)

Закључак је обавезан део и обично се пише на једној страни. Садржи најбитније елементе који су наведени у раду. У њему се износе и запажања до којих је ученик дошао проучавајући дату тему, оцене стања, правци даљег развоја. По правилу закључак не садржи табеле, илустрације, цитате.

7. У раду није наведен садржај, креирани садржај се не поклапа са стварним садржајем рада или није добро технички уређен (није поравнат по обе маргине, није аутоматски креиран, јавља се грешка код аутоматски креираног садржаја “еррор” и слично)

Рад мора да има садржај. Пожељно је да буде креиран аутоматски, а евентуално греше потребно је исправити пре штампе. (Упутство за аутоматско креирање садржаја у wоrd документу је саставни део Упутствo за матурски рад)

8. Изглед и садржај насловне стране није одговарајући.

Постоје одређени стандарди шта треба да садржи насловна страна рада и како технички да буде уређена (за више информација погледати упутство и шаблон за израду матурског рада)

9. Матурски рад написан на латиници, рад делимично написан ћирилицом делимично латиницом, енглеске речи написане ћирилицом …)

Стране речи се пишу у оригиналу, а преостали текст рада ћириличним писмом. Уколико је садржај рада копиран са интернета, могу се користити програми за пребацивање из ћирилице у латиницу или поново прекуцати цео текст. Пре штампе све још једном прегледати и проверити. 🙂

10. Текст није поравнат по обе маргине или ако је поравнат по обе маргине буде превише “развучен”.

Текст треба поравнати по обе маргине (опција justify). Да бисте избегли “развлачење” текста приликом поравнавања по обе маргине потребно је на крају параграфа притиснути само тастер “ENTER”. Проблем настаје ако се на крају параграфа притисне комбинација тастера “SHIFT+ENTER”.

11. “Наместили” сте наслове поглавља да буду на почетку нове странице али се после све “испомерало”, наслови су на средини стране, пуно је празних редова између текста итд. и ви сте то тако одштампали.

Разлог за настанак овог проблема је чињеница да сте на следећу страну прелазили притискањем на тастер “ENTER”. Како вам се десило непријатно изненађење приликом отварања или штампања рада на неком другом рачунару потребно је да правилно формирате нову страницу.

Користите опцију Insert – Break – Page Break и сигурно је да нећете имати оваквих проблема 🙂

12. На крају листа још неких грешака на које треба да обратите пажњу:

  • Убачен део текста који уопште нема везе са темом (Не оцењује се број страна, тако да нема потребе да ово радите 🙂 и додајете текст по принципу “Copy-Paste“)
  • Реченице када се прочитају немају смисла или се не уклапају у остатак текста (опет због копирања, преправљања и чињенице да нисте прочитали и прегледали свој рад)
  • Рад нема структуру, није подељен на наслове и поднаслове (ово је потребно с обзиром да радови садрже више од 10-ак страна текста)
  • Странице нису нумерисане (нумерација страница је обавезна)
  • Нумерисана и прва страна (насловну страну не треба нумерисати)
  • Нумерација страница поравната по левој маргини, па је након коричења остала “невидљива” (поравнати број стране по десној маргини или подесити да буде центрирано)
  • Маргине су превелике или премале (погледати упутство)
  • Програм је аутоматски свако мало слово “и” претворио у велико “И”, а ви сте то тако оставили (искључите ово аутоматско исправљање или испављајте текст сваки пут, али мора бити правилно написано)
  • Величина слова у тексту је превелика. (Величина слова у тексту треба да буде 10 пт, 11 пт или 12 пт, а за наслове и поднаслове може и већа 14 пт, 16 пт,…)
  • Цео текст на једној страни подвучен и подебљан (ружно и непотребно – подебљати само кључне речи или важне делове текста, наслове и поднаслове, а не читаве стране)
  • Речи спојене (између реши обавезно ставити размак спаце, пре знакова интерпукције не треба стављати размак већ након знака интерпукције)
  • Нема заглавља и подножја стране
  • Коришћено јако пуно различитих фонтова
  • Неки наслови осечнени а неки нису (не треба сенчити наслове уопште)
  • Датум у подножју стране – не треба, није ваш рад направљен за један дан, или бар не би требало да буде 🙂
  • Први ред у пасусима уопште није увучен или је увучен са произвољним бројем притисака на тастер спаце (подсетите на који начин се увлачи или извлачи први ред у параграфу, па онда то примените у пракси)
  • Нисте ставили ниједну фусноту у ваш рад или нисте знали како се додају фусноте (Објашњење за фусноте стављање фуснота се налази у упутству за израду матурских радова. Фусноте су неопходне да бисте назначили који делови текста су преузети или написани из одређеног извора, али и када желите да додатно објасните неки појам)

13. Рад је препун правописних и словних грешака.

Прегледајте рад и исправите све уочене правописне и словне грешке. Ако нисте сигурни или не знате како се нешто пише потражите помоћ пријатеља и наставника.

14. Рад сте радили на брзину и у последњем тренутку.

Ово никако не би смело да се деси, али још увек није касно да вам скренем пажњу да се радови не раде у последњи час. Потребно је време да урадите рад, да се консултујете са наставником око израде матурских радова, да наставник рад прегледа и да ви измените евентуалне недостатке ако то наставник буде захтевао.

15. Нисте прегледали коначан изглед рада.

Обавезно прегледајте рад пре штампе, али и после ње. Када предате рад онда је касно за исправљање грешака. Прилико прегледања рада може вам помоћи и овај списак најчешћих грешака.

Уколико у вашем раду нисте уочили ниједан од наведених недостатака онда сте сигурно на добром путу да ваш реферат, матурски или семинарски рад буде успешан.