Списак уџбеника за школску 2024/2025.годину.
Четврти степен
Трећи степен
Оператер израде намештаја прва година | |
Посластичар друга година | |
Електричар трећа година |
Списак уџбеника за школску 2024/2025.годину.
Четврти степен
Трећи степен
Оператер израде намештаја прва година | |
Посластичар друга година | |
Електричар трећа година |
УВOД У ПРОУЧАВАЊЕ КЊИЖЕВНОСТИ
Данило Киш: Рани јади – роман
Софокле: Антигона
КЊИЖЕВНОСТ СТАРОГ ВЕКА
Еп о Гилгамешу
Хомер – Илијада (одломак – VI певање)
Библија – из Старог завета – Легенда о потопу; из Новог завета – Беседа на Гори; Страдање и васкрсење Христово (Јеванђеље по Матеју)
СРЕДЊОВЕКОВНА КЊИЖЕВНОСТ
Св. Сава: Житије Св. Симеона (одломак) – Болест и смрт Св. Симеона
Теодосије: Житије Св. Саве (одломак)
НАРОДНА КЊИЖЕВНОСТ
Народне бајке словенских и других народа (по избору)
ХУМАНИЗАМ И РЕНЕСАНСА
Ф. Петрарка: Канцонијер (избор сонета)
В. Шекспир: Ромео и Јулија
Данте Алигијери: Божанствена комедија (одломак из Пакла: певање V – Паоло и Франческа и друга певања по избору ученика и наставника)
Ђовани Бокачо: Декамерон: оквирна прича, Федериго и дона Ђована (дан пети, прича девета) и још две приче по избору
Сервантес: Дон Кихот (предговор, прво, седмо и осмо поглавље)
М. Држић: Новела од Станца, Дундо Мароје
ЛЕКТИРА
Добрило Ненадић: Доротеј
Лирска поезија XX и XXI века (три песме по избору наставника и ученика: Д. Радовић, М. Антић, Љ. Симовић и др.)
Горан Петровић: Прича о причању
Хиљаду и једна ноћ (оквирна прича и избор бајки)
Митови и легенде старог века (старогрчки, римски и словенски митови по избору ученика и наставника; извори: Грчки митови Р. Гревса, Приче из класичне старине Г. Шваба, Словенски митолошки речник Љ. Раденковића и С. Толстој, Српска митологија С. Петровића и сл.
Милан Ракић: Јефимија
Васко Попа: Усправна земља (збирка)
Јован Деретић: Културна историја Срба (одломци о владарима из породице Немањић)
Песме дубровачких петраркиста (по избору ученика и наставника)
БАРОК
Гаврил Стефановић Венцловић: Беседе шајкашима
Милорад Павић: Силазак у лимб, Изврнута рукавица
ПРОСВЕТИТЕЉСТВО И КЛАСИЦИЗАМ
Доситеј Обрадовић: Живот и прикљученија (I део)
Јован Стерија Поповић-„Тврдица“
РОМАНТИЗАМ
Џорџ Гордон Бајрон: Чајлд Харолд (одломак)
Александар Сергејевич Пушкин: Цигани,
Александар Сергејевич Пушкин-„Евгеније Оњегин
Едгар Алан По: Пад куће Ашерових
Петар Петровић Његош “Горски Вијенац“
Јован Јовановић Змај: Ђулићи, Ђулићи увеоци
РЕАЛИЗАМ
Оноре де Балзак: Чича Горио
Николај Васиљевич Гогољ: Шињел
Јаков Игњатовић: Вечити младожења
Милован Глишић: Глава шећерa
Лаза Лазаревић: Ветар
Стеван Сремац: Ибиш-ага или Кир Герас
Бранислав Нушић: Госпођа министарка
Иво Андрић: Пут Алије Ђерзелеза
Иво Андрић: Мост на Жепи
Иво Андрић: Аникина времена
ЛЕКТИРА
Лав Николајевич Толстој: Ана Карењина
Драгослав Михаиловић: Кад су цветале тикве
ПРВО ПОЛУГОДИШТЕ
Збирка песама ,,Цвеће зла“ Шарла Бодлера
Драма ,,Ујка Вања“ Антона Павловича Чехова
Путописи Милоша Црњанског: ,,Хаџилук на Крф, до Плаве гробнице“, ,,Видо, острво смрти“ и ,,Гробље Србије на Крфу“
Роман ,,Нечиста крв“ Борисава Станковића
Драма ,,Коштана“ Борисава Станковића
Роман (у два тома) ,,Путовање накрај ноћи“, Луј-Фердинанд Селин
Приповетке Томаса Мана: ,,Смрт у Венецији“ или ,,Тонио Крегер“
ДРУГО ПОЛУГОДИШТЕ
Збирка песама ,,Лирика Итаке“ Милоша Црњанског
Роман ,,Дневник о Чарнојевићу“ Милоша Црњанског
Роман ,,Сеобе“ Милоша Црњанског
Приповетке Драгише Васића: ,,Ресимић Добошар“ и ,,Реконвалесценти“
Проза ,,Људи говоре“ Растка Петровића
Збирка песама Момчила Настасијевића: ,,Седам лирских кругова“
Роман ,,На Дрини ћуприја“ Иве Андрића
Драма ,,Господа Глембајеви“ Мирослава Крлеже
Збирка песама у прози ,,Градинар“, Робиндранат Тагоре
Прво полугодиште
Друго полугодиште
Правилник о оцењивању ученика у средњим школама-фебруар 2024.
Правилник о дисциплинској одговорности ученика – фебруар2024.
Приручник за полагање завршног испита – ЕЛЕКТРИЧАР-фебруар 2024
Приручник за полагање завршног испита – ОПЕРАТЕР МАШИНСКЕ ОБРАДЕ -новембар 2020
Приручник за полагање завршног испита – ПОСЛАСТИЧАР – новембар 2020.
Приручник за полагање завршног испита – БРАВАР-ЗАВАРИВАЧ – новембар 2020
Приручник за полагање завршног испита – ИНДУСТРИЈСКИ МЕХАНИЧАР – новембар 2020
Приручник за полагање матурског испита – ТЕХНИЧАР МЕХАТРОНИКЕ – мај 2018
Правилник о програму опште и уметничке матуре (Службени гласник РС – Просветни гласник број 11/17)
Матурски рад је стручни рад који ученик четворогодишњег средњег образовања израђује на изабрану тему уз помоћ наставника – ментора. Уколико ученик завршава трогодишње образовање он израђује завршни рад. Сваки ученик има свог ментора који га води и усмерава кроз израду рада. Ментор га упућује на изворе информација било да су то књиге, стручни часописи, каталози, збирке прописа, препоруке, енциклопедије или др. Поред штампаних издања ученици могу користити и садржаје са интернета. Тачност ових података треба узимати са резервом и уколико је могуће обавезно их проверити. Након прикупљања материјала који ће се користити за израду матурског рада ученик приступа проучавању материјала, прављењу белешки, разради теза, структуирању свог рада, писању и техничкој обради. Наравно, све се ово одвија уз сталне консултације са ментором.
Матурски рад треба да представља складну, јасну, логичку и добро структуирану целину. Мисли треба пажљиво упаковати у реченице, а реченице у пасусе. Пасусе нагласити увлачењем првог реда или додавањем празног простора изнад и испод. Свака реченица у пасусу као и сваки пасус мора се односити на образлагање теме матурског рада. Рад треба писати језиком примереним научноистраживачком раду, односно треба избегавати есејни стил. Није пожељна употреба архаизама, локализама, сленга и сл. Посебну пажњу треба обратити на правопис, интерпункцију и грешке у куцању.
Овде можете преузети: Упутство за матурски рад , Шаблон за матурски рад. и Шаблон за завршни рад.
Уколико вам је потребна помоћ приликом навођења литературе погледајте Како се пише литература?
Ова упутства су намењена свим ученицима завршног разреда, без обзира на предмет из којег су одабрали тему свог матурског рада, али и свима осталима за израду семинарских и других писаних радова.
НАПОМЕНА: Матурске радове куцати обавезно ћирилицом. Уколико користите неку страну (енглески, латински и слично) или неке називе на страним језицима написати их у оригиналу (латиницом), све остало треба да буде на ћирилици.
Без обзира да ли је реч о изради реферата, семинарских или матурских радова, учениц понављају углавном исте грешке.
Па ипак грешака је јако много и увек се понављају исти пропусти. Приликом прегледања радова оцењујe се и садржај, начин на који је рад написан, али и техничко уређење рада. Након сваке наведене грешке, следи кратко објашњење и упутство за њено “избегавање”.
Теме матурских радова одобрава наставничко веће, а теме реферата предметни наставник. Називи тема се не могу накнадно мењати.
Садржај рада мора да одговара теми. Није дозвољено самоиницијативно мењање теме.
Уводни део рада је један од обавезних делова.
Увод је први стручни део рада. Обухвата једну до две стране текста. Има за циљ да побуди интересовање читаоца и да га прелиминарно упозна са тематиком која се обрађује у раду. Објашњава организацију рада, шта које поглавље обухвата, зашто је рад тако конципиран и др. Може да садржи и разлоге зашто се ученик определио за конкретну тему и свој став о теми.
Ученици треба да напишу свој рад на одређену тему. Прво прикупљају потребан материјал и литературу. Након прикупљања материјала који ће се користити за израду матурског рада ученик приступа проучавању материјала, прављењу белешки, разради теза, структуирању свог рада, писању и техничкој обради. Рад је потребно писати својим речима, на матерњем језику, на основу више различитих извора. Као изворе информација ученици могу користити штампана издања (књиге, стручни часописи, каталози, збирке прописа, препоруке, енциклопедије или др), али и садржаје са интернета.
Приликом преузимања садржаја са интернета посебно треба водити рачуна о веродостојности информација, прилагођавању текста раду (уклапање реченица у текст, уклањање хипервеза из копираног текста, различита форматирања текста итд)
Пре него што искористе одређене информације у раду ученици треба да провере њихову тачност.
Литература је обавезан део сваког озбиљног рада. Постоје одређена правила на који начин се наводе коришћени извори и литература. Већ је било речи о томе Како се пише литература?. У претходном делу је већ делимично објашњено да је неопходно користити различите изворе, проучавати их и на основу тога написати рад. Понекад је цео садржај написан на основу извора који уопште није наведен у литератури. Због начина на који се уноси садржај на википедији, није добро да то буде једини извор информација. Један од циљева навођења литературе јесте могућност да читалац провери информације наведене у раду. Због тога заиста нема смисла у списку литературе написати:
– “internet” или
– “www.google.com” или
– резултат претраге као нпр.“https://www.google.rs/webhp?source=search_app#hl=sr&sclient=psy-ab&q=maturski&oq=maturski&gs_l=hp.3..0l4.16298.17273.2.17874.7.7.0.0.0.1.131.870.0j7.7.0…0.0…1c.1.9.psy-ab.So5iKQ2jTWY&pbx=1&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.45512109,d.Yms&fp=42466acbe5224d06&biw=1280&bih=685“
Закључак је обавезан део и обично се пише на једној страни. Садржи најбитније елементе који су наведени у раду. У њему се износе и запажања до којих је ученик дошао проучавајући дату тему, оцене стања, правци даљег развоја. По правилу закључак не садржи табеле, илустрације, цитате.
Рад мора да има садржај. Пожељно је да буде креиран аутоматски, а евентуално греше потребно је исправити пре штампе. (Упутство за аутоматско креирање садржаја у wоrd документу је саставни део Упутствo за матурски рад)
Постоје одређени стандарди шта треба да садржи насловна страна рада и како технички да буде уређена (за више информација погледати упутство и шаблон за израду матурског рада)
Стране речи се пишу у оригиналу, а преостали текст рада ћириличним писмом. Уколико је садржај рада копиран са интернета, могу се користити програми за пребацивање из ћирилице у латиницу или поново прекуцати цео текст. Пре штампе све још једном прегледати и проверити. 🙂
Текст треба поравнати по обе маргине (опција justify). Да бисте избегли “развлачење” текста приликом поравнавања по обе маргине потребно је на крају параграфа притиснути само тастер “ENTER”. Проблем настаје ако се на крају параграфа притисне комбинација тастера “SHIFT+ENTER”.
Разлог за настанак овог проблема је чињеница да сте на следећу страну прелазили притискањем на тастер “ENTER”. Како вам се десило непријатно изненађење приликом отварања или штампања рада на неком другом рачунару потребно је да правилно формирате нову страницу.
Користите опцију Insert – Break – Page Break и сигурно је да нећете имати оваквих проблема 🙂
Прегледајте рад и исправите све уочене правописне и словне грешке. Ако нисте сигурни или не знате како се нешто пише потражите помоћ пријатеља и наставника.
Ово никако не би смело да се деси, али још увек није касно да вам скренем пажњу да се радови не раде у последњи час. Потребно је време да урадите рад, да се консултујете са наставником око израде матурских радова, да наставник рад прегледа и да ви измените евентуалне недостатке ако то наставник буде захтевао.
Обавезно прегледајте рад пре штампе, али и после ње. Када предате рад онда је касно за исправљање грешака. Прилико прегледања рада може вам помоћи и овај списак најчешћих грешака.